středa 22. srpna 2018

Tzatziki

Když jsem před lety jezdila do Řecka, neměla jsem ještě intoleranci laktozy, takže jsem se doslova cpala řeckou klasikou - tzatziki. Kde podávali (takže všude), tam jsem si ho objednávala.  Do Řecka jsem se pěkných pár let už nepodívala a navíc si pořídila tu intoleranci, ale na tzatziki jsem nezanevřela a dělám si je doma - každé léto a letos zvlášť často.  Ideální surovinou jsou okurky hadovky a hustý řecký jogurt. Ten se bohužel v ČR v bezlaktozové formě neprodává a tak holt volím zakysanou smetanu a rozdíl v chuti téměř nepoznáte. Pokud patříte k lidem, kteří nesnáší kopr, vynechte ho, ale tzatziki nebudou mít tu správnou chuť:o) Někdy se v receptech vyskytuje ještě citronová šťáva, ale já ji nedávám, zakysanka dodá správnou kyselost tomuhle salátu a není potřeba jí zvyšovat (resp. mně takhle chutnají tzatziki nejvíc). A pokud vám nedělá dobře syrový česnek, vřele doporučuji sušený.



čtvrtek 9. srpna 2018

Cuketové placky

Každý rok v létě nám někdo nabízí cukety a já jsem za to vděčná. Mám ráda i ty obří přerostlé kusy, které v obchodě skoro neseženete. Cuketa je totiž hodně dietní a dá se s ní celkem pěkně kouzlit:o) Nejčastěji z nich děláme cuketový nákyp, přidáváme do zeleninové směsi pod maso nebo jen tak a různě jsme je zkoušeli míchat se strouhanýma bramborama a dělali z nich bramboráky. Letos jsem konečně pokořila náročný úkol - vychytat chuť i konzitenci cuketových placek tak, aby obsahovaly co nejméně mouky a zároveň se s nimi dobře pracovalo (a šlo je opékat).

Recept je psaný na základní množství jedné střední cukety a váha cukety je myšlena v surovém stavu - neloupaná, nevydlabaná. Je mi jasné, že každá cuketa je jinak velká a těžká a občas člověk musí experimentovat, ale věřím, že když se budete držet poměrů a cuketu opravdu pečlivě vyždímáte, placičky se povedou! Z oné jedné cukety uděláte asi 10 placek, které vidíte na fotce. 3 takovéto placky jsou plnohodnotná příloha k hlavnímu jídlu (teda alespoň pro ženu).



úterý 7. srpna 2018

(Ne)sojová omáčka

Sponzorováno

Dneska vám přináším recept na sojovou omáčku, která je zcela bez soji. Ano, čtete dobře... Přináším recept na surovinu, která se tváří, že je něco, co není. Než začnete vrtět hlavou a říkat si, že jsem se zbláznila, koukněte se na to trochu jiným pohledem. Třeba pohledem člověka, který si čas od času rád dá něco, kde je trochu sojové omáčky, ale na soju je alergický, a tak mu zbývá si buď dopřát tu klasickou sojovku a pak trpět (i dva dny) a nebo si doma připravit omáčku, která se chutí podobá té originální a může si jí dát bez obav o své zažívání (nebo před nepříjemnými nebo nebezpečnými projevy). A tato omáčka není řešením jen pro alergiky na soju, ale i pro celiaky, protože je přirozeně bezlepková.

Recept vznikl ve spolupráci s Bzeneckým octem a použila jsem v něm hned dva jejich kousky - jablečný ocet a balsamico.